Det er 2013 og på bunnen av samfunnspyramiden våkner
Hillevågsgjengen med tørre lepper, paranoia og svineinfluensa.

Kjeltringene fra verdens rikeste by trodde de hadde lagt det verste bak seg,
men nå slår de øynene opp bare for å se at de har den bratteste bakken foran seg:
Jan Inge, Cecilie og Rudi står til hårfestet i stress og til brystet i blod.

Bli kjent med Hillevågsgjengen og deres venner og fiender. 

Av Tore Renberg

HER ER JAN INGE, FØDT I HILLEVÅG, FEBRUAR 1969.

Det er tid for høstens siste essay, det tiende, om karakterene i Teksas. Turen er kommet til navet i serien.

Fortellingen om Jan Inge – Videogutten – har et utgangspunkt jeg både har lyst til å fortelle om og kvier meg for å snakke om. En hendelse. Noe skarpt skjærende som inntraff en dag etter skoletid i 1987.

Hendelsen varte kun i noen timer, men inne i meg skulle den vokse, sakte, og ta opp i seg nær sagt et helt samfunn. Det jeg opplevde skapte en kortroman, «Videogutten», som kom i 2006, og etter hvert ytterligere 4 romaner om Jan Inge og Hillevågsgjengen. Teksas-serien. Det er litt svimlende å tenke på. Én hendelse, noen timer etter skoletid, blir til flere tusen sider.

Dette berører et virkelig menneske jeg møtte. En gutt jeg ikke vet navnet på, en gutt jeg har et slørete, men likevel uhyre flammende minne av, et minne som vokste til en spekulasjon, en idé, et liv, en legende.

Dette foregår hele tiden i forfatterlivet; jeg ser noe, det omdannes i meg og blir til litteratur. Slik vil jeg tro det også er for mine kolleger; så hvorfor gjør det meg noe engstelig å skrive dette? Enkel medmenneskelighet, antar jeg. Spørsmålet er: Trår jeg noen for nær idet jeg forteller dette?

Nei. Jeg gjør ikke det.
Men likevel er følelsen her.

Bestekameratene mine, Kristian og Stian, og jeg fikk en dag et dunkelt tilbud fra en kompis. Han kom til oss i et friminutt og sa, like ut:

«Vil dere se skrekkfilmer?»

Husk, dette er åttiåra, horrorfilmen er fortsatt en dirty randsone med en myteomspunnet kontekst; videoforretningen, sensuren, snusket, ryktene. Ryktene om at det finnes filmer som er ekte. Altså EKTE. Det SKJER. Har du sett Cannibal Holocaust, eller? Last House on the Left? I spit on your grave? Det SKJER, altså. Det døde folk da de spilte inn den filmen, altså. Bror min har sett den, det er en fyr i blokkene som har den.

Ryktene i den urbane jungelen.

Husk også hvem jeg var, sier jeg, kanskje mest til meg selv; en ung gutt, sultent nysgjerrig på alt det forbudte. Den sulten, den brant! Nakenhet, horror. En ung gutt som kom fra en Høyre-familie; vi hadde ikke videomaskin eller parabol, jeg fikk ikke lov til å ha Kiss-plakater på veggen. Det er et perfekt susjett:
Skrekkfilmer?

Klart en sånn gutt vil se skrekkfilmer!

Kristian, Stian og jeg fikk en adresse fra kompisen vår. Bare dra dit, sa han, hils fra meg. Han er kjempekul, sa han, han har alle filmene i hele verden, usensurert.

Alle filmene i hele verden. Usensurert.
Kan jeg stole på dette elektrifiserte minnet?

Det steg til hjerneoverflaten i 2004, jeg begynte straks å fryse i nakken, jeg hadde ikke husket det på over 15 år. Det første jeg gjorde var å ringe kameratene mine for å høre om de husket dette som brått hadde angrepet meg.

Ja, sa de. De husket det, så å si helt likt. Hendelsen hadde gjort samme vamle inntrykk på dem. Hva var det vi var vitne til? Hva betraktet vi, som vi ikke klarte å få øye på? Både Kristian og Stian husket det dunkle tilbudet, de husket bussturen vi en dag tok etter skoletid, de husket hvor bussen stanset, de husket gata vi gikk inn i, de husker døra som ble åpnet.

Hei.
Kom inn.
Vil dere se filmer?

Okei …

Kult.
Hva vil dere se?
The Thing?

Vi husker det, alle tre. De merkelige timene – voksenløse – hjemme hos han jeg begynte å kalle Videogutten. Timene foran tv-en, skrekkfilmene, skrikene, tausheten mellom oss, den påfølgende glemselen.

Mer enn dette vil jeg ikke si.

Resten skal være litteratur. Jeg husker, slørete, ansiktet hans, men mye sterkere følelsene det – og huset hans – og filmene vi så – ga meg.

Denne hendelsen har jeg basert 5 romaner på. Ut fra dette har Teksas-serien vokst fram; en studie i utenforskap, en skildring av hvordan horror, metal og porno har virket i kulturen vår, en fortelling om grov omsorgssvikt, en historie om vold, overgrep og psykiske lidelser, en drøm om håp; et karnevalesk omsorgsverk. Kan jeg kalle det diakonisk litteratur?

Karakteren som vokste fram fra denne mytiske dagen, kalte jeg Jan Inge. Han er nok den karakteren jeg har skapt som jeg synes er den fineste. Fundamentalt nedverdiget. Fortsatt lever han, uhyre skadet. Farlig er han, sinnsforvirret, han stemmer KrF, han kjøper seg bønnematte, han blir muslim, han utfører hellig vold – og alt han lengter etter er å bli sett og elsket. Løftet.

Akkurat dét kan litteraturen prestere.

Den virkelige gutten jeg møtte den gangen i 1987, vet jeg ingenting om. Jeg aner ikke om han korresponderer med det jeg har laget en fabel om. Jeg visste jeg ingenting om han den gang; han bare gjorde dette med meg, skremte meg, forstyrret meg, åpnet meg, og det vi kaller «litteratur» hendte i meg.

En takk er på sin plass, Videogutt.

Er du der ute?
Du trenger ikke si noe.

Her er musikken din, Jan Inge, smektende greier, ensomme greier:

 

Her er CECILIE HARALDSEN, født desember 1972, Hillevåg, Stavanger.

Det følgende spørsmålet fikk jeg fra en leser her om dagen: «Hvordan er egentlig forholdet ditt til karakterene dine, Tore?»

«Hva mener du,» spurte jeg. «Vær helt konkret. Hva legger du i spørsmålet?»

Leseren tenkte seg om noen sekunder, før hun sa: «Ser du dem? Hører du dem? Er de her i rommet nå? Kan du høre dem, se dem, akkurat nå?»

Dette var et lite knippe eggende spørsmål. Leseren som stilte dem var svært nær ilden i forfatterlivet mitt; i nesten alle tilfellene hvor jeg har skapt en karakter jeg selv tror på, så er det slik. Jeg ser dem, jeg hører dem, og selvsagt noen klarere enn andre.

Sånn er det med Cecilie Haraldsen i Hillevågsgjengen. Hun dukket opp i bevisstheten min vinteren 2005, da jeg skrev den første Teksas-fortellingen, kortromanen «Videogutten». Det var en roman om de to ungdommene Hasse og Pål og deres reise inn i det ukjente, inn i det dragende, det skremmende, det mørke, i huset ved fjorden.

Cecilie var den skjøre og vonde hemmeligheten i dette huset. Hun lå i en seng bak en dør med Donald-klistremerker på, og hun ble solgt til storebrorens kompiser i bytte mot en hundrelapp eller to, eller noen kartonger sigaretter.

Det var stygt. Et mørke inne i mørket.

Det var ubehagelig å skrive om henne, antagelig noe sånt som 13 år gammel og allerede så trampet på, så skjendet, og allerede hadde hun omfavnet skjebnen sin, situasjonen sin.

«Alle gutter liker det,» sier pubertetshora i Hillevåg i Videogutten, «det er akkurat som om det er det viktigste i verden, jo.»

I dag, mer enn femten år siden hun først så dagens lys i forfatterskapet – og mer enn 2000 sider senere – i dag føles det som om en vesentlig del av grunnen til at jeg fortsatte å skrive om Hillevågsgjengen, ligger hos Cecilie. Jeg forlot henne på et elendig sted den gang i 2005, hun hadde ikke en gang et navn. Hun var en pubertetsprostituert ung jente som såvidt fikk se dagens lys, og det var mørkt.

Hun hadde, som så mange nedtrampa mennesker, allerede begynt å eie sin egen tragedie, den samme bevegelsen som får henne til å kalle seg selv, i årets roman, «Assalamu Alaikum», for ei «pissodrid-dame», ei «halvgammel hore», en «menneskelig avfallspose.»

Cecilie er blitt 40 år nå. Hun vet hvem hun selv mener at hun er, og det er ikke mye verdt, men dere som leser Teksas-serien har sikkert lagt merke til at forfatteren hennes – Cecilies største fan – er uenig med henne.

Jeg ønsker henne, enkelt sagt, et veldig mye bedre liv enn det hun har, og som det er med de aller fleste av mine litterære skapelser, går også Cecilie Haraldsen rundt med et knitrende håp inne i seg: Hun vil bli sykepleier. Kanskje også «psykriatrisk sykepleier», som hun insisterer på å kalle det, vel vitende om at hun staver ordet feil (broren hennes, rødpennmannen fra Hillevåg, har påpekt det, så klart), for hun kunne «hjelpe folk som har mistet det oppi skolten,» så mye dritt som hun har både sett og skapt, det føler hun seg sikker på.

Men kan ei sånn halvgammel hore som Cecilie Haraldsen bli sykepleier?

Samfunnet vårt sier at alle får en ny sjanse. Det er det vi sier, vi som bor i Norge. Rettsstaten vår sier det. Jussen vår sier det. Skoleverket vårt sier det. Kriminalomsorgen vår sier det. Men er det en realitet? Er det mulig for ei dame som Cecilie?

Jeg vet ikke. Det kan godt tenkes at hun har passert grensene. Det kan godt tenkes at hun ikke selv vil makte å se samfunnet i hvitøyet. Og det er ubehagelig. Jeg vet faktisk ikke om det er noe realisme i prosjektet hennes; jeg håper det. Hvis jeg orker å skrive nok et blodig bind om Hillevågsgjengen, så skal jeg følge nøye med på hva som skjer med Chessi og hennes forsøk på å bli det Jan Inge kaller et «samfunnsmenneske».

Jeg har levd med henne siden 2005, og ja, det er som leseren min indikerte; jeg ser henne og jeg hører henne. Hun har påskegule tenner og vindskeive lepper, hun er fregnete og bleik, hun er kantete og skranten, hun har et stort flott hår, kastanjebrunt, og fjernstående, litt skilpadde-aktige øyne, som nesten rekker helt ut til de muslingformede ørene. Selv kaller hun ansiktet sitt for «jordrottetrynet mitt» og det eneste hun liker på seg selv er hoftene og rompa. Dessuten får hun lett blåmerker, og de har hun dessverre fått alt for mange av. Hun er skrekkelig sjalu, hun er dypvannsforbundet med broremann Jan Inge, hun gråter bare på det ene øyet, hun liker ikke brainy gutter, hun liker bedre de med hockey-hår og dårlige karakterer, og det var kanskje det som var tunga på vektskålen da hun en gang falt for han som var en av hennes første «kunder» under brorens twista regime i åttiåra, Rudi.

Cecilie har, når hun tenker etter, aldri hatt noen venninner. Kanskje bare ho Jenny fra Tromsø, som hun brevskreiv med i åttiåra. Men hun er gravid med tvillinger, ikke helt sikker på hvem som er faren, og hun har noen ting hun liker å trøste seg med; røyk, skoleboller, og først og fremst den musikken hun elsker, hvor de skamdeilige powerballadene står helt øverst: Aerosmith, Stage Dolls & Co.

Her er spillelista hennes, med en overvekt av klinaser, altså. Cecilie er kanskje den mest katolske i Hillevågsgjengen når det kommer til musikk, hun får brekninger av synthpop og hun hater boybands, spør du henne, så skal det være hårmetall og stormende følelser. Trykk på lenken så blir du frakta over til min artistside på Spotify, hvor lista er publisert.

Pass på Cecilie, hvis du ser henne. Hun kan virke noe kvass, hun kan virke noe brå, hun kan fyke i strupen på deg hvis hun føler seg trua, men hun er spydd ut av livets munn og hun fortjener at du lytter til det hun har å fortelle. Dette samfunnet har sagt at vi skal gi henne en sjanse til, så da må vi gjøre det.

Her er RUDI, født mars 1970, Tjensvoll, Stavanger.

Han er en lang stake med bulende fiskeøyne og flekkete kraterhud. I kjeften står tennene og krangler om plassen bak svære Mick Jagger-lepper. Når han åpner strupehodet høres en raspete stemme, og den snakker i et hamrende kjør om alt det superviktige han føler så sterkt.

Han går i metal t-skjorter, over dem har han en dongerijakke med metal-merker, han har metal-tattoos over hele kroppen.

Rudi er hjelpeløst forelska i Chessi og kåt på henne 24 timer i døgnet, han er et fullblods følelsesmenneske med usjenert tilgang til både jubel og fortvilelse. Det er hans skjebne å være alt for mye, som det ble min skjebne å være hans forfatter, en skjebne jeg er lykkelig over å ha blitt tildelt.

Å skrive om søskenparet Jan Inge og Cecilie er en reise av helt andre dimensjoner, men ingen karakter gir meg en den språklige sirkusopplevelsen – og friheten – som kjeltringen fra Tjensvoll. Desto mer viktorianske tider vi lever i – det er et strammere språklig klima nå enn da jeg begynte å jobbe med Teksas – desto viktigere blir det å arbeide med Rudi.

Jeg skjønner godt at enkelte lesere kan riste på hodet av ham, jeg skjønner at noen synes språket hans er grisete. Det er ganz in ordnung. For meg er språket til Rudi berikende. Det er språket fra senmiddelalderens torg, det er språket fra 1970-tallets bardisk, det er språket fra rypelaget du ikke vil at mannen din skal dra på. Og det er et kunstspråk, håper jeg; bare Rudis. Jeg vil at det skal være grenseoverskridende, eksperimentelt og litterært, innovativt og fritt. Hvorfor det? Fordi Rudi er disse tingene. Målet er ikke det rene, det korrekte, målet er ikke det vakre. Målet er det urene, det organiske.

Her er metoden jeg har arbeidet etter: Å sette meg selv til side, å utslette Tore Renberg. I Teksas handler det ikke om å skrive om meg selv eller mitt liv, og det er en befrielse, både personlig og litterært (idealene er Dostojevskij og Grimmelshausen!). Jeg søker i hver karakter å finne det språket som er avstemt mot karakterens rammer; alder, generasjon, klasse, geografi etc.

Rudi har minimalt med skolegang, han vokste opp i utfordrende rammer, han har en slags nordisk rekord i ADHD; hva slags språk kommer det ut av dette?

Jeg kommer aldri til å sensurere deg eller be deg holde trutamentet, Rudi.

Jeg betrakter ham ikke som noe naut. Jeg behandler ham som et årvåkent og skarpt menneske. Hans intelligens er ikke som de fleste andres. Den er skakk, assosiativ, fartsfylt og følelsesstyrt.

Lesefolket, dere har alle hatt en Rudi i livet. Han gikk i klassen din. Du spilte fotball med ham. Han ble pekt på. Han ble snakket om. Han pekes fortsatt på, han snakkes om når dere møtes i klassefesten 30 år etterpå.

Vi kan si at han er stress.
Vi kan si at han er en håndfull.
Vi kan si at vi av og til blir slitne av ham.

Dette vet han godt selv.
Han har hørt det hele livet.
Han vet det så godt, hvor stort problem han er for alle.

Må det være sånn?
Må det være så trangt her?

Ikke støt ham vekk.
Ikke kall ham uintelligent.

Gitt andre rammer, gitt en annen klasse, gitt en annen utvikling, tenker jeg at Rudi ville fått briljere, også i et arbeidsliv, som det sansesterke språkmennesket han er. Det er en grunnleggende holdning i arbeidet med Hillevågsgjengen; dette er talentfulle mennesker som har fått leve i elendige rammer. Jobben min er å studere hvordan deres evner utfolder seg innen disse elendige rammene, på undersiden av normalsamfunnet. Klart Rudi både kunne vært standupkomiker eller kommunikasjonsrådgiver for Abid Raja.

Rudi er et erotisk menneske, han er, som Jan Inge sier, et naturbarn. Svakheten hans er styrken hans: Han sier det han tenker uten å tenke seg om. Han har, halvt om halvt, innsikt i disse tingene selv. Han vet at det kunne funnets et annet liv for ham, og den bitterheten ramler ut av ham mot slutten av Assalamu Alaikum:

«Har Rudien egentlig noen funksjon her, noen annen enn å grave opp og ned på lik og være Hillevågsgjengens klovn? Hillevågsgjengens søppelmann? Hah. Og hah! Jeg kunne jo vært … jeg kunne jo vært … jeg kunne jo … etellerannet! Hah. Men g-reit det. G-reat i g-reit i g-reatest hits and hengetits!»

Rudi hater forandring. Han vil ha den samme dama resten av livet. Han vil ha den samme jobben resten av livet. Han synes forandring er skummelt og stress (han ligner ikke så rent lite på Tollak, slik jeg ser det). Derfor følger at den musikken han liker er den han ble forelsket i som ung. Da jeg begynte å bygge karakteren, skjønte jeg at her må vi inn i bånn gass classic heavy metal. Ikke for mye prog, ikke for mye goth, ikke for mye death; det bekymringsløse!

For Rudi skal musikken matche livet sånn han opplever det: Toppfart, god gang, fest, gøy! Her er det ikke snakk om less is more, det er som Yngwie Malmsteen sier:

«Less is more? How can that be? How can less be more? It´s impossible. More is more.»

Jeg er ikke noe prominent metalhode, jeg er nok litt for fin på det, men jeg har er glad i melodisk, klassisk rock. Slade, Thin Lizzy, Motörhead – og masse Kvelertak. Da jeg i 2012 skulle skrive musikken til Rudi inn i romanen, og sette sammen en spilleliste for ham, for å bli bedre kjent med karakteren (det er sånn disse listene fungerer for meg; si meg hva du hører på så jeg kan forstå deg bedre), så trengte jeg hjelp for å ikke skeine ut og irritere på meg metalfansen. Research handler om detaljer og presisjon, ikke omtrentlighet. Akurat som karakteren må sitte og oppleves autentisk, så må også spillelisten sitte, den må være uten flekker, og om den har flekker, så må de være presise og komme med betydning.

Spillelisten må snakke volumer om den som har laget den.

Hvor skulle jeg vende meg for å få kunnskaper om hard rock? (Jeg trengte det ikke bare til Rudi, det er flere metalhoder i Teksas.)

Jeg hadde hellet med meg. I 2012 var jeg på Europe-konsert på Folken. Europe er kanskje ikke mitt favoritt-band nr 1, men da jeg så at de skulle komme til byen, var jeg ikke sen med å kjøpe billett, for jeg satt hjemme og skrev om Hillevågsgjengen og jeg hadde for lengst skjønt at der finnes det svære Europe-fans.

Det var på tide å gå på Europe-gig og gjøre research.
Studere fansen, studere rommet, studere musikken.

Under konserten møtte jeg han som skulle hjelpe meg med dette. Egersunds metal-hode nummer 1, tungrockspesialisten Geir Edvardsen. Han kan alt om sjangeren, og da mener jeg ALT. Geir er en kunnskapsrik fining og jeg var i trygge hender . Takk, Geir, det ble litteratur av dette!

Så det er alt slags man skal skaffe seg kunnskaper om i et forfatterliv hvis målet er å forstå menneskene.

Her er lista til Rudi, gitt generasjonen hans er det en solid overvekt av låter som begynner å dra på åra nå; for Rudi er det ikke noe poeng å følge med i tiden og dessuten mener han at alt var bedre før.

Følg lenken over til min artistside på Spotify hvis du vil høre 20 låter med fest og feiring og flat pedal; proud to be a metalhead her er det MYE loud hits

PS: Det ble nok en lang tekst, dette. Djises, jeg er håpløs. Mea culpa! Jeg skal skjerpe meg. Neste gang, lesefolket, skal jeg holde det kort.

(Men liksom, ey, kort om Rudi? Skaegliksomskrivahaikudiktnå? Ikke denne forfatteren.)

Her er GRACE MYRTLE BANGSGAARD, født 1978, København.

Mange av karakterene mine kjennes det som om jeg er på innsiden av. Jeg er hjemmekjent i dem, alt de foretar seg kan jeg relatere til, selv om det kan ligge langt unna min egen måte å fote meg på.

Disse skapte menneskene er som varianter av meg selv, med alternative liv jeg kunne levd. Opprevne Daniel William Moi har jeg det sånn med. Rasende Tiril. Lurvete Abbi. Andre karakterer kommer med fremmede ansikt. Jeg må legge hodet på skakke. Jeg må myse. Hvorfor gjør du sånn?

Jeg må liste meg innpå dem gjennom skrivingen. Jeg må bruke tid og være tålmodig, det er som om jeg går bak dem på gaten, uke etter uke, observerer dem, og sakte blir fortrolig med annerledesheten.

Grace (hennes vakre navn fikk hun fra tanten til min mor) er slik for meg. Hun har bodd i Norge i 14 år, hun er politi i Stavanger, i Teksas jobber hun ved uro og spaning, og på etterforskning. Hun har bestemt seg for å knuse Hillevågsgjengen. Hun er en streber, en førende personlighet, en solospiller, kontrollerende og utspekulert; jeg tenker at det verste hun vet er å bli diktert. Hun nekter å flekkes, hun har egoisme i seg, kynisme, hun er skarp, og hun er en av disse kvinnene som er så brutalt tiltrekkende at det eier livsutviklingen deres; en skjebne jeg ofte tenker at det må være vanskelig å gå omkring med for et menneske.

Jeg kommer inn i rommet.
Jeg skinner.
Jeg vender alles øyne i min retning.
Jeg har makt bare ved å være her.

Grace motsetter seg ikke virkningen hun har på omgivelsene, hun omfavner den. Hun leder både seg selv og andre inn i flammene, hvor hun trives, brennende. Mann etter mann legger hun for sine føtter, hun sårer både dem og ektefellene deres og hun tåler å bære sin egen skadeeffekt.

Grace, du er så ensom.
Grace, hva med å gråte litt?
Grace, du skremmer meg. Intense, kjølig flammende Københavnerinne.

Det er bare én mann som får Grace svak: kollegaen hennes, Tommy Pogo. Jeg tror det er skrammene hans hun ikke klarer å stå imot. Kjeltringpurken. Jeg tror viljen hans til å være utro gjør ham attraktiv for henne.

Hun er politi, men motiveres av det som bryter loven. Også i sitt eget liv, et liv som er styrt av erotikk.

Hvis jeg orker å skrive flere Teksas-bøker så får vi se hvordan det går med Grace og Tommy; jeg tror ikke det går godt. Jeg tror du må skade og skades hardt, Grace, før du velger enn annen vei for deg selv (hvis du overhodet vil det).

Musikken til Grace har vært en nøtt, hva skulle hun høre på?

Jeg landet på en liste preget av mye dansk musikk, ispedd en del mainstream indie og et par norske favoritter jeg ser for meg at Grace har blitt glad i mens hun har bodd i Norge; MadrugadaKaizers OrchestraMaria Mena. I tråd med personligheten hennes landet jeg på stramt oppdresset, stilren musikk; jeg ser for meg en kvinne som danser i mørket i sin egen leilighet.

Vi nordmenn kan lite om dansk musikk, svensk musikk kan vi mye om; hvorfor ble det slik?

Min erfaring etter å ha arbeidet med dette materialet (takk til Jesper Brodersen og Mads Holm for innspill) er at her finnes det mye å gå inn i. Danskene har en mer kontinental tradisjon enn vår egen, de har mindre folkemusikalsk grunntone og mer urbanitet; mer Tyskland, mer autobahn og jern.

Her er tøffe låter fra UNDER BYENGuldimundPeter SommerMewThe Minds of 99 og flere andre. Det er mye følsomhet, ofte store lerret, panorama-aktige lydkulisser, men det er mindre sentimentalitet enn hos oss.

Dette er ikke de elskelige Badehotellet-danskene. Dette er ikke de slacke Nu er kaffen klar-danskene. Dette er Københavnerne.

Jeg fant ikke plass til mange vårlette minner fra Graces barndom i spillelisten, for jeg tenker at hun ikke er noen tilbakeskuende type. Jeg tror hun ser på barndommen som noe det var en lettelse å bli ferdig med, og jeg tror hun har lett for å skille seg fra den (helt motsatt så mange andre i min litteratur).

Likevel; jeg syntes jeg måtte kile inn ett lite hint om noe annet, en annen Grace, en hun selv nesten ikke kjenner til; så derfor litt Gasolin helt til sist.

Mange av spillelistene til Teksas forholder seg strengt til tiden romanene utspiller seg i (2012-2013), dvs at det ikke er nyere låter i dem. Når det gjelder Graces liste, så er den av ganske ny dato. Her har jeg latt hennes musikksmak leve fram til vår tid, heldigvis, for da fikk jeg muligheten til å ta med min favorittlåt fra 2021 så langt; Guldimunds sosialrealistiske kjærlighetskrig, «Dem, vi plejede at være.»

Dette er en låt jeg tror kler Graces intensitet, men jeg tror ikke hun kjenner seg igjen i det Asger Nordtorp Pedersen beskriver, for hun trekker seg ut av et forhold lenge før det kommer hit:

«Jeg kan ikke råbe højt for drengen sover
sa jeg prøver på at flå en karklud over
selvom kopper, der bliver knust lyder sjovere
men i stedet tømmer jeg opvaskemaskinen
og sætter tallerkner, bestik og glas på plads på hylden
mens jeg hvæser det er din skyld, det er din skyld
og jeg river vores uge-planner ned
men undgår at beskadige gulve og vægge i vores lejlighed
for vi vil ha depositummet med

Det flår os i stykker
sparker os når vi ligger på alle fire
og leder efter dem vi plejede at være
derinde et sted bag de kolde blik»

Jeg synes jeg har laget en god spilleliste her, venner! Mye fint å oppdage for deg som er nysgjerrig på noe nytt, la oss gå dansk nå.

Følg lenken her over til min artistside på Spotify, så finner du Graces liste.

PS: Grace?
Det er noe galt med kompasset ditt.
Ikke riv i stykker flere familier nå.

Her er SHAUN PAYNE, født 1999, USA.

På bunnen av samfunnet, der hvor det ikke slipper inn nok lys, bor Shaun. Han er 13 år, foreldrene hans kom flytende med olja til Rogaland ved inngangen til 90-tallet, men det ble ikke en lykkelig immigrasjon. Det ble slag og spark, piller og lim og misbruk; grotesk barndom.

Det ble, for Shaun og brødrene hans, Kenny og Bunny, det verste samfunnet har å by på. Unger i fritt fall. Unger som ikke får hjelpen de har soleklart krav på.

Det er mange av disse ungene i Teksas. De kommer lett i kontakt med sånne folk som Hillevågsgjengen; mørke tiltrekkes av mørke, like barn leker best, vi mennesker gjør det vi har lært.

Oftere og oftere, de siste årene, har jeg begynt å betrakte dette forfatterskapet som et omsorgsprosjekt. Et humanistisk sykehus, om du vil. Jeg skriver fordi jeg ikke klarer å la være, det er sant. Fordi jeg blir ulykkelig av å ikke skrive. Men tenk, så fornemt, hvis det vi som skriver holder på med, er et omsorgsyrke?

Lar det bli med disse tankene i dag, lesefolket, idet vi går smurfen fra Tjensvoll i møte og gir ham den klemmen han trenger; han som går i hood og har uknytta sneakerslisser, sniffer lim og tar slag etter slag, men er så heldig å møte Tiril, ei jente som ser noe fint i ham.

Jeg har oppdaget noen skinnende talenter i engelen Shaun etter hvert som arbeidet med Teksas-bøkene har skridd fram, det bor visst en trollmann i ham. Jeg kan innrømme at jeg har veldig lyst til å følge ham ut i lyset og vise at det går an å stige, selv om alle tenker dette når de ser deg:

«Der er det ikke noe håp.»

Shauns spilleliste er temmelig dirty. Jeg liker veldig lite av musikken hans, men jeg har tatt også den på alvor, siden det er jobben min.

Shaun? Ikke gi opp.

Her er MALENE FAGERLAND, født mai 1997, Madla, Stavanger.

Da jeg stengte dørene for Jarle Klepp og åpnet for en villere litteratur, bestemte jeg meg for å beholde i én ting i det nye prosjektet, det som ble hetende Teksas: Fokuset på de unge menneskene.

Hvordan har de det, våre unge folk?

Mitt forfatterskap er fylt av unge mennesker og jeg håper at det alltid kommer til å være fylt av dem, slik jeg håper livet kommer til å være fylt av det perlende livet til de unge menneskene.

Kraften, nysgjerrigheten, usikkerheten.

Er jeg pen nok?
Er jeg teit nå?
Ser hun på meg?
Hvor er han?

 

Mammaen min, bless hennes sprudlende hjerte, pleier å si det slik: «Jeg skjønner det ikke, Tore. Jeg er en gammel dame nå. Men inne i meg har jeg daglig nærkontakt med den jeg var som 13-åring. Vi går side om side, vi ser bare nokså ulike ut i speilet.»

Mamma har rett (hun har, nesten, alltid rett), og jeg foretrekker denne horisontale måten å betrakte livet på. Men det er klart det kan by på visse problemer, for hvordan skal en forfatter gripe det an når han, som i «Vi ses i morgen», har bestemt seg for å skrive om de unge slik de har det nå, i dag, her – og ikke, som i «Mannen som elsket Yngve», slik de hadde det den gang, da, i sin egen ungdomstid?

Siden det å være voksen er å ha vært ung, så vet man hvordan det har vært; men likevel: De unges verden er alltid splitter ny. Kanskje er det riktig at i akkurat denne fasen av livet, la oss si mellom 13 og 19, så er vi mennesker i en nesten sammensmeltende nærhet til tidsånden, til akkurat den spesifikke zeitgeisten vi blir tildelt. Vi lever så tett på verden når vi først eksploderer, er det ikke sånn? I akkurat disse årene anammer vi populærkulturen, mediene rundt oss, i en grad svært få skal gjøre seinere i livet, og vi lever – tenker jeg – i en hemmelig verden.

En hemmelig verden som foreldrene våre ikke har tilgang til.
En hemmelig verden som skolen ikke har tilgang til.
En hemmelig verden av unge folk.
Og vårt hemmelige liv er viktigere enn alt.

Å, jeg får frysninger, fortsatt, når jeg tenker på denne elleville fasen i livet.

Dette skrev jeg om i «Mannen som elsket Yngve», i «Kompani Orheim», dette bestrebet jeg meg på å elske og være i autentisk nærhet til. Jeg bestemte meg, idet jeg avsluttet Klepp-serien, at denne hemmelige verdenen, den skulle jeg også studere og sette på prøve, i «Vi ses i morgen», men nå i den umiddelbare samtiden jeg hadde rundt meg, med sine koder og sitt unge språk, og ut flommet en rekke unge sårbare og energiske mennesker som jeg lyttet nøye til.

Jeg besøkte skoler, jeg pratet med elever, jeg observerte dem, klærne deres, ordene deres, lyset deres, mørket deres (hei, takk til elevene jeg fikk møte 18. oktober 2012 på Gosen skole, dere som pratet med meg om hvordan det var å være ung i 2012, ikke tro jeg har glemt dere, jeg skrev dere inn i en roman!).

I dag vil jeg skrive noen ord om den mest fornuftige av dem, for det er alltid de ville, de ufornuftige, de hodeløse vi snakker om. Så la oss snakke om den hvis problem ikke er at hun bryter grenser og river det ned, som Daniel, som Tiril, som Ben, som Rikki, som Shaun og de andre, (som jeg også har lyst til å snakke om, det kommer), la oss peke på en annen måte å være ung på.

Den skikkelige. Den ordentlige. Den streite.

For sånn er det med Malene Fagerland, den eldste av de to døtrene til ulykkesfuglen Pål, han som starter hele spetakkelet i Teksas ved å spille på seg en milliongjeld og ta kontakt med Rudi for å komme seg ut av problemene (en dårlig idé, Pål!).

De bor i Ernst Askildsens gate på Madla i Stavanger, Malene går i tiende klasse og hun er så samvittighetsfull at det nesten renner over. Hun har en litt småtufsete far, men det er en far hun elsker og hun har alltid vært «fars jente». Hun er turner (takk til Tiril og Tone Døvre, som hjalp meg med det turnfaglige), hun er et stort talent, myk og rank, og hun er voksen og skoleflink – «det er aldri noe tull med Malene» – og det siste Malene ønsker er å skille seg ut.

Hun vet hva de sier om henne.
Snødronning.
Jomfru.
Hun har ingen bestevenninne.
Hun leser bøker.
Hun har aldri skulket.

«Hun føler at hvis det skulle brenne noe sted, så er det hennes jobb å komme med vannet.»

Hun skal studere, idrett mest sannsynlig, helse kanskje, hun er nokså redd for forandringer, hun er engstelig for framtiden. Hun har høye kinnbein, hun er pen, men ikke på den farlige måten, og hun har fint hår, men hun biter negler og det blir sagt at hun ligner på E.T. når hun gjør akkurat den ene grimasen med munnen.

Skal du aldri bryte grensene, Malene? Skal du alltid være ansvarlig og snill og flink?

Hun er misunnelig, også, på sin brennende søster, Tiril.

Jeg kjenner meg veldig igjen i henne, det var (og er) veldig mye av henne i meg. Redselen for å gjøre noe galt. Misunne de andres villskap. Avhengigheten av trygghet. Det er ikke så ofte noen av leserne mine kommenterer Malene ,og jeg forstår veldig godt hvorfor, for hun har ikke så mye villskap i seg, hun stikker seg ikke ut.

Vi har økt fokus på randsonene i samfunnet vårt, og den oppmerksomheten de fornedrede og krenkede får, den har de fortjent. Til gangs. Paradokset er at sånne som Malene, de som går litt stille gjennom gangene, ikke blir sett, eller blir tatt for gitt.

Mens jeg skrev «Vi ses i morgen» hadde jeg dette notatet liggende: «Malene, 15 år, er voksenpersonen i Vi ses i morgen.» et fint og rart paradoks å skrive på.

Min mormor var eldste jenta i en nokså stor søskenflokk og en dag mot slutten av livet sa hun dette til meg: «Min Gud, så mye ansvar jeg har tatt i dette livet, Tore. Ansvar for mine søstre. Ansvar for min syke bror. Ansvar for min syke far. Ansvar for min mann. Ansvar for, ja, det hele.»

Jeg kikket på henne. «Hva tenker du om det, da, mormor?» spurte jeg.

Hun sukket litt, tror jeg, og så sa hun: «Det ble min stilling i livet.»

Vår stilling i livet, altså, kjære lesefolket, og vår verdi i det hele, og våre steg over jorden, det ligger en lavere septembersol over hagen i dag, det er skarpt i luften, men det er også musikk, musikk rundt oss alle, og hvis du vil høre hva Malene lytter til, så har jeg publisert spillelista hennes i dag, på min artistside på Spotify.

Dette er en liste jeg laget i 2012 mens jeg skrev om Malene, for liksom å lytte til musikken hennes, sammen med henne, og bli kjent med rytmen hennes. Det kunne ikke bli alternativ musikk med Malene, det kunne ikke bli rart og edgy og kårni, som med søsteren Tiril. Det måtte bli rank popmusikk med framtid i seg, det måtte bli kraftfull musikk, four on the floor med stram beat, musikk som skal spilles høyt, låter med trøkket fra turnhallen, slike de alltid hørte på, jentene i turnen til datteren min, det stedet hvor Malene svever og lever.

I won’t fall, I am titanium, synger Sia i David Guettas Titanium.

Malene fikk en ankelskade da hun skulle forsøke på en dobbel kroppert salto. For høy flikkflakk.

Et lite feilsteg, til og med for deg, Malene.

Heia ungene.

Her er BEVERLY HINNA, født 1959, Mississippi, USA.

Jeg har fått litt god gammeldags kjeft av enkelte lesere fordi jeg kappet hodet av Beverly Hinna i «Skada gods». Måtte du gjøre det, Tore? Kunne du ikke la storsvindlersken fra Mississippi få leve litt lenger?

Kvinnen som ga Jan Inge så mye «sprutende lykke». Kvinnen som i uanstendig ung alder oppdaget at «fortrinnene hennes var såpass avanserte at de kunne få en hvilken som helst mann til å danse en hvilken som helst dans.» Kvinnen alt er stort på. Skulderputene, Elizabeth Taylor-håret, Dolly Parton-puppene, og «de fyldige leppene som alltid ser ut som om de skal spise, eller nettopp har spist,» som det står i «Vi ses i morgen», kapittel 40, hvor vi møter henne idet vi får være med Jan Inge på hans ukentlige besøk i bydelen Tasta, hvor hun har leiligheten sin og tilbyr sine erotiske trolldomskunster.

Beverly er ferm og lubben, hun har vært gift 14 ganger (i samme bryllupskjole), øynene har en sløv intensitet, forsterket av lilla øyenskygge. Hun er en feminin forundringspakke av 1900-talls-skolen, en eruptiv kvinnetype femti- seksti- og syttitallet spesialiserte seg på. For en som Jan Inge, blir det hele rett og slett for mye.

Spyttet skummer i munnen.
Svelget blir trangt.
Han blir kortpustet.
Han går ned foran hennes spisse knær.

Hvordan kunne jeg være så dum? Ta livet av Beverly Hinna?

Beverly skulle, ifølge seg selv, fylle femtitre i 2013, hun pyntet døra si med et rosemalt dørskilt, hun la en blomstret matte på trappen og plasserte en glasert krukke på avsatsen. Hva naboene i bydelen Tasta tenkte da de så den mest trofaste gjesten i hjemmeprostitusjonsbedriften, Jan Inge Haraldsen, komme gående opp bakkene bak Tastaveden skole, uke etter uke, år etter år, det kan vi bare tenke oss.

Men hvordan kunne jeg være så klossete å ta livet av henne i bok nummer tre?

Svaret er dette: Det var ikke jeg som gjorde det, det var Jan Inge. Jeg er ikke disse karakterenes overhode, jeg er deres tjener og sekretær. Beverly sviktet Jan Inge, han svarte slik en mann av hans støpning svarer.

Svindler-tematikken, dobbeltlivet, er et tema jeg trekkes mot, det finnes i flere av bøkene, og det er mange av disse karakterene i Teksas. Via Beverly fikk jeg muligheten til å skrive om temaet med en lurvete jubel som ga fart til stoffet. Hennes betydelige talenter for bedrag og manglende talenter for skyldfølelse, fikk utfolde seg med den lettheten jeg tenker man må være bebodd av for å kunne leve et slikt liv. Beverly har vært en handelsreisende i juks og triks i nærmere 40 år, og for å klare det må hun vel like det?

Desto mer kriminell Beverly får vite at Jan Inge er, desto bedre liker hun ham.

Når Jan Inge gråter foran henne, hver onsdag, etter at hun har latt ham legge den pløsete hånden sin på brystet sitt, når hun sier nei til å gifte seg med ham, men holder ham kjærlighetsforpint i sin nærhet – hun må da like det?

Å se andre falle, å kjenne seg selv stige.

Like å leve i det åpne, det uforpliktende. Like identitetsskiftene. Få et nytt navn, å så befriende; å ikke lenger være Joyce Newton, å bli Amber Vivienne Westward, å bli Charmaine Rooster, svindel, horeri, tyveri – alle disse kvinnene, skape dem selv; er hun ikke en kunstner?

Beverly ramlet mer eller mindre inn i Teksas. Hun ble skapt av at jeg en skrivende dag fulgte etter Jan Inge da han gikk ut dørene i Hillevåg for å ta bussen til Tasta, og jeg skjønte – der og da – at han hadde en hemmelighet for både Chessi og Rudi. Hver uke pakket han treningstøyet sitt i en bag. Han sa han skulle på gymmen. Men det var ikke det han skulle.

Han skulle ut og få slukket sitt ukentlige begjær og be om hånden til den deiligste kvinnen på jord.

Navnet hennes fant jeg dessverre ikke på selv. Jeg lånte det fra legenden Kjartan Fløgstad og den viktige essaysamlingen «Loven vest for Pecos» (Gyldendal Norsk Forlag, 1981), en samling tekster om populær kunst og kulturindustri hvor Fløgstad sto fram som «liebhaber» av det populære såvel som det smale og ønsket å provosere skillet mellom høyt og lavt. Mye av kraften i Teksas handler om den samme provokasjonsgleden.

Om noen er interesserte i feltet og vil kikke på relasjonen mellom «den groteske realismen» Fløgstad skriver om og Teksas, så vil dere se spennende sammenfall (selv tenker jeg at Beverly er en Grimmelshausen-karakter).

I åpningsteksten, «Den dialektiske detektiv», spådde Fløgstad at Stavanger, «sentret for oljeaktiviteten på den norske delen av kontinentalsokkelen», i løpet av få tiår ville «bli eit av dei tettast urbaniserte områda i dette landet, med dei sterkt aksentuerte sosiale problema som alltid kjenneteikner gamle jordbrukssamfunn som blir sjokkurbaniserte». Han spådde at Stavanger ville få symptomer som følger deretter; «auka kriminalitet, volds-brotverk, nyrike spekulantar, dyrtid på husleiger, landets høgaste tomteprisar på Hinna …» (s. 54).

Ingen dårlig spåmann her, Fløgstad. Kapitlet sitatet er hentet fra heter «Beverly Hinna». Det er et ordspill som sikter til rikdommen i Beverly Hills, California, og slett ikke en kvinne. Å gjøre henne til en person istedenfor en by ble min twist: Beverly Hinna ble metaforen på kaoset som oppstår i de ekstreme oppgangstidene, svindeltidene, slik Fløgstad spådde. Ironien er at det er den nederst på rangstigen som skal benytte seg av henne, og etter hvert ta livet av henne; Jan Inge Haraldsen i Hillevågsgjengen.

Leserne må tro meg, jeg hadde ingen planer om å ta livet av henne. Slik er det ikke å skrive bøker, ikke for meg. Var det sånn for Alexander Kielland?

Han tok livet av Lille Marius midtveis i «Gift» (1883). Det kan virke som en dramaturgisk generaltabbe, ta livet av en så elskelig karakter så tidlig i en bok; galskap. Gjorde Kielland det med vilje? Ville han det slik? Var det et grep han utførte nettopp i den tro at leserne da ville bli så bestyrta som de faktisk ble, og dermed så glade i boken hans?

Jeg velger den naive lesemåten.

Kielland fulgte stegene karakterene hans tok, han hadde ikke noe valg.

Jan Inge måtte gjøre det!

Kun tre kvinner har han elsket; Hege Dirdal, som gikk i klassen hans, Turid Gjertsen, som gikk med posten på nittitallet, og Beverly Hinna, som han møtte via en kontaktannonse i Rogalands Avis i 2002, hvor en «voksen gladjente» søkte «en real mann for hygge og kos og varme samtaler.»

Hun fikk ham i sin makt og hun svek ham på det styggeste.
Slik er det med Jan Inge, dette er hans løsning.

Hvor har hun kommet fra?

Fra her og fra der, slik karakterene mine gjør. Fra å ha vokst opp i akkurat denne byen, Stavanger, preget så tydelig av oljelivet, av store og raske penger, av USA. Fra å ha levd i akkurat min tid på jorden, preget så tydelig da jeg var liten av en viss type kvinner og en viss type menn, heisann, Dolly Parton og Wenche Myhre, heisann Kenny Rogers og Martin Schanche. Fra en kriminalsak som har figurert både i gatesnakket og i mediene (nå kan dere gjette). Og – først og fremst – fra Teksas-universet selv; det er det fine med å skrive dette. Det vokser sånne planter akkurat her.

Så: Jeg beklager å ha kappet hodet av Beverly Hinna. Men jeg kan også innrømme at folk som henne (og Helge Ombo, for den saks skyld) tar så stor plass i rommet at det kan være befriende å bli kvitt dem for å gi plass til andre. Dessuten er jeg enig med Jan Inge når han feller dommen sin over henne etter at hun har flyttet inn i Hillevåg: Hun viser seg å være slurvete med både den gode stemningen og eggerøren:

«Dette var, måtte Jan Inge erkjenne, lite granne skuffende. Det var ikke slik han hadde forestilt seg at Beverly, det lekre og velantrukne juletreet han hadde giftet seg med, skulle te seg ved aftensmåltidet. Han hadde, det måtte han få lov til å innrømme, sett for seg noe ganske annet. Men, sa han hurtig til seg selv, dette er ekteskapets utfordringer. Dette, sa han enda hurtigere til seg selv, er en påminnelse om at ekteskapet, det handler om å gi og ta. Her må jeg altså gi. Laks og egg og dill og heimelaga majones og ferske rundstykker og velarrangerte fat og pene servietter brettet i origamiaktige figurer og glødende stearinflammer og duften av kjærlighetstrakta kaffi; det må jeg stå for selv. Beverly, hun bidrar med så mye annet.»

Nå er det bare å glede seg, for både forfatter og leser, til Jan Inges neste kvinne. Kan det finnes noen som kan toppe Beverly Hinna?

Klart hun finnes.

Musikken til Beverly? En spilleliste til henne?

Hun er ikke dypt opptatt av musikk, tror jeg. Jeg tenker at Beverly liker det slick og smoothe og overdådig. Hun er tross alt overflatens mester. Hun tror ikke på dybde, hun trakter ikke etter det, og da vil hun heller ikke være et menneske som leter etter det i musikken.

Jeg liker tanken på at hun hører på alle disse sangene som har flott moral og insisterer på store følelser og det ekte, uten at hun reflekterer over at hun selv ikke lever opp til det på nær sagt et eneste punkt. Det er nok slik hun har det med sin Bibel og sin Lord, vil jeg tro.

Jeg har ofte tenkt på Mike Leighs fantastiske teaterstykke «Abigail´s party» når jeg har tenkt på Beverly Hinna, og da især hovedkarakteren Beverly Moss (tilfeldig fornavn?) spilt av Alison Steadman i tv-filmen. Hun elsker Demis Roussous, for å si det sånn, der hun går og nyter seg selv. Min Beverly passer vel også, unnskyld for at jeg sier det, godt inn her på Vest- og Sørlandet, vi har litt tradisjon for dette.

Hun er ikke spesielt musikalsk, vil jeg tro, etter som jeg betrakter umoralske mennesker som umusikalske, men hun kommer fra populærmusikkens hjemland, USA, og hun kommer fra en tydelig generasjon og en tydelig kant av landet, så også hun har et tonefølge, et stort sett smektende et, og en spilleliste som dere kan finne på min artistside på Spotify.

Dette er Gin & Tonic-musikk, sensuell og stofflig, saftig og farlig.

For ikke så alt for lenge siden fikk jeg høre denne påstanden: Kvinner svindler, menn utøver vold. Et skrekkelig trist menneskesyn, selvsagt, men er det noe i det?

Takk for oppmerksomheten, lesefolket, det ble nok en lang tekst, dette, det får stå sin prøve i disse tider da alt skal være så kort (jeg lover å stramme det opp når jeg skriver om neste karakter).

Gledelig søndag med Beverly Hinna, også hun skal få vår omsorg på tross av sine egne mangler på empati.

Her er HANS MORTEN JENSEN, født 1972, Sunde, Stavanger.

«Åh, du e så skjønne at eg bare vil spisa deg opp,» tenker Cecilie når hun får øye på kjernekaren Hans Morten Jensen.

«Hansemann,» som hun kaller ham, er mitt bud på en etterspurt legende; det gode mennesket. Ungdomskolelæreren ved Gosen skole har store never, fettflekkete briller, og den store kjærligheten i livet er progrockbandet Genesis – med Peter Gabriel.

Hva er det Hansemann vil, foruten å høre Peter Gabriels stemme?

Han vil ikke noe annet enn å leve det jevntflytende hverdagslivet. Hans Morten fra Sunde er stolt av å kalle seg selv en enkel mann; han vil ha pizza på fredagskvelden og et par glass øl. Han vil se at ungene har det bra. Det står om ham at «han likte lyset andre mennesker ga, han hadde ikke behov for å skinne selv.»

Men så klart han gjør det, og kanskje nettopp derfor?

Hansemann er ikke den viktigste karakteren i Teksas – de gode menneskene er aldri det – men han er blant de elskeligste og en jeg har lett for å se for meg; mysesmilet.

Sånn har det nok vært for Cecilie også. Hun møtte Hansemann på en jobb for Mariero Moving for ti år siden og hun – like stor motstander av utroskap som hun er av Wham! – falt pladask. Hun klarte ikke å la være å rekke ham munnen, og han klarte ikke å stå imot, og vipps kom to uker med vill utroskap – en saga som slår kollbøtte på livet til Hansemann og presser ham langt utenfor det han ser som sin egen identitet. Og en saga ingen av dem har glemt når de møtes igjen i årets roman, «Assalamu Alaikum»:

«Hansemann, ta på meg.
Kyss meg, Hansemann.»

Jeg liker denne sidehistorien til Chessi og Hansemann. Den peker utover Hillevågsuniverset, den gir Hans Morten Jensen en åpning mot noe han aldri kunne drømt om, og den gir Chessi en åpning mot den normaliteten hun drømmer om. Fine bevegelser å skrive på.

Hansemann var forresten ikke en planlagt karakter. Han dukket opp under skrivingen av «Skada gods», kapittel 62, «Vi er for satan ikke Gudsforlatte», i en krangel mellom Jan Inge og Chessi. Her blir Rudis utroskap med Nancy Rose nevnt, og i den forbindelse blir dette sagt av Jan Inge:

«Du vet det finnes noe Rudi ikke vet!»

Og dette blir tenkt av Cecilie:

«Skulle han røre ved den historien? Den eneste jækla historien de var enige om at de aldri skulle nevne, ikke engang seg imellom, og aldri, korspåhalsen, til Rudi.»

Og dette navnet blir ropt:

«Hans Morten Jensen!»

Jeg koste meg da jeg oppdaget at Cecilie hadde dette ruskomsnusket i posen, og enda festligere hadde jeg det noen år seinere, da jeg brått tenkte: «Hans Morten Jensen! Du skal få materialisere deg i bind 4.»

Nå skal Det gode mennesket stige fram.
Fra Sunde, Stavanger.
Myseblikket og fettflekkene på brillene.
Genesis med Peter Gabriel.

Så jeg trenger knapt forklare spillelisten til Hansemann, dere finner den på min artistside på Spotify.

https://open.spotify.com/playlist/6kb44rxPIYCSxLOBLKOJvb…

Bare Peter Gabriel-stoff. Dette er kanskje en fin liste for de nysgjerrige som ikke har oppdaga Peter Gabriels progressive og eventyrlystne musikalske verden. Hvis du ikke orker dette, så er det helt ok. Det krever litt å godta låter som heter «The chamber of 32 doors» eller varer i 23 minutter og 6 sekunder («Supper´s ready»). Selv brukte jeg mange år på å komme meg inn i universet, jeg likte «Don´t give up» med Kate Bush og jeg var en av dem som sa, motsatt Hansemann, at Genesis er best med Phil Collins, men når jeg først hadde fått lukket opp portene og kommet meg inn til Peter Gabriel, så reiste jeg aldri derfra igjen.

PS: Det finnes en faktisk modell for Hans Morten Jensen og hans velbehagelige tilstedeværelse. Det er en mann som lever og arbeider i vår by. En stor Genesis-fan. En bekjent av meg. Ettersom jeg skrev om Hans Morten, begynte jeg stadig å se for meg denne mannens ansikt. Han ville ikke ut av hodet. Ordene hans om Peter Gabriel ville ikke slutte å summe i skallen. Til slutt ga jeg etter. Jeg tok kontakt med ham. Jeg fortalte at jeg holdt på med ny roman om Hillevågsgjengen. «Glimrande,» sa han, «det e jo litt av ein gjeng.» «Jo,» sa jeg, «men saken er at … eh … du er på en måte med i romanen.» «Jaha?» sa han, «det får eg, eh, vel ta som et komplimang?» Jeg nikket. «Jo,» sa jeg, «det må du. For du er altså modellen jeg har for Hans Morten Jensen, som er Genesis-fan og ´det gode mennesket´.» Nå ble det litt stille i telefonen, men etter noen sekunder sa min bekjent: «Du all verden, det va nå voldsomt, men eg ska kje sedda meg på bagbeinå, dette kan jo kje ble aent enn steinbra.» Jeg nevnte ikke for ham hvilke omstendigheter Hansemann hadde rotet seg borti i 2003, men jeg ymtet frampå noe om at når man på denne måten sier ok til at en forfatter bruker seg som modell, så må man også være innforstått med fiksjonens grenseløse nådeløshet.

PSS: Blant skrivefeilene i boka mi finnes det en morsom én. Et sted blir Hans Morten Jensen kalt Hans Morten Hansen. Av alle mine skrivefeil er dette den jeg liker aller best.

Her er BJØRN STANLEY, født en gang på 70-tallet, Hauge i Dalane.

Nå er vi kommet til en skikkelig kjeltring i serien med løse og faste funderinger omkring karakterene i Teksas.

Tidlig i 2017, mens jeg arbeidet med versjon 4 av «Skada gods», gikk det opp for meg at Hillevågsgjengens nye versting, den voldelige grisegutten Bjørn Stanley, måtte ha et intenst forhold til bil.

Med en viss form for lovløs livsstil følger det alltid kjøretøy, tenkte jeg. Dette er vel grunntonen i ethvert bikermiljø? Og er det ikke motorsykkel med de frihetsforelskede rytterne, så er det bil. Akkurat disse bandittene – de som er kjeltringer fordi de setter selvråderetten framfor noe annet – gir ikke fra seg kjøretøyet sitt sånn uten videre.

De er ikke store kollektivbrukene, for å si det sånn.
De er ikke prominente MDG-velgere.

Eksentriske Bjørn Stanley ga friskhet til universet. Jeg hadde klort ned de to første Teksas-romanene i en form for eksaltert sosialrealisme, og nå som tredje bind var i emning, kom en annen farge inn. Jeg kalte det Magisk Sosialrealisme. Mer eventyrlighet, større aksept for det burleske og barokke, både litterært og karaktermessig; det var verkets utviklingslinje.

I «Skada gods» omfavna jeg dette, og en av de som fikk representere folkeeventyr-sporet, var Bjørn Stanley fra Haua.

Bjørn Stanley med portrett av en indianerhøvding på beltespennen.
Bjørn Stanley med cowboyboots.
Bjørn Stanley med glatt skalle og tysk pornoskjegg.
Bjørn Stanley var et skitalent i ungdommen; kretsmester og fine oppslag i Dalane Tidende.
Bjørn Stanley mista gangsynet etter at mora ble så galen at hun «gikk i skogene og ropte på en hun kalte Gokkejokjosen.»
Bjørn Stanley begynte å kjøre taxi i Farsunds-området, men vippa utenfor etter at han kjørte ned et barn utenfor en barnehage.

Ut fra dette salte komplekset ble et uhyre født. En som kan utføre nær sagt alle tenkelige voldshandlinger. En som betrakter dem som et stykke arbeid.

Et estetisk orientert uhyre. En mann orientert mot form og handling, ikke innhold og årsak:

«Bjørn Stanley betraktet seg selv som et menneske med god smak. Linjer hadde han sans for. Kurver, former, buktninger og drag. Rytme hadde han også sans for. Sekvenser, pauser, intervall. Med ett ord: komposisjon. Bjørn Stanley kunne ligge for seg selv om kveldene og reflektere over alt som har med kvalitet og smak å gjøre, og han var fullt klar over at i hans system hadde øyet rang. Dernest øret. Så at han var et bilmenneske, det syntes han selv var heilt jævla logisk; en bil er først og fremst et syn, som kvinnen er det, og dernest en opplevelse av lyd – noe som ikke gjaldt kvinnen, slik Bjørn Stanley oppfattet hunndyret.»

Bjørn Stanley er en brutalist. Han tar ikke hensyn til vår tid. Han lever kun i sin tid (han er en bror av Tollak).

Og bil er viktig for Bjørn Stanley.

Her støtte jeg på en utfordring: Jeg har fantastisk lite greie på bil. Hvordan skulle jeg få tak i den rette bilen for Bjørn Stanley?

Jeg valgte, litt presset på tid, å kutte noen hjørner, som amerikanerne sier. Det var versjon 4 av romanen, jeg hadde jobbet med den i snart fire år, det nærmet seg leveringstid (jeg leverer alltid romanene i god tid, jeg får utslett av å jobbe for tett på deadline). Det ble til at jeg gikk for snarvei-research.

Metoden for å finne rette bilen til Bjørn Stanley ble vår samtids foretrukne:

Google.

Det er bare å beklage. Her må jeg komme både med advarsel og selvkritikk. Google-research er slarvemetoden. Latskapsmetoden. Du vil ende opp med generisk eller aparte kunnskap, ofte fattig på det viktigste for en forfatter:

Detaljer.
Kuriosa.

Likevel gjorde jeg det.

Jeg endte med et resultat som sa at Bjørn Stanley skulle kjøre en Mercedes -97 S500.

Etter å ha landet dette, var jeg i stuss. Jeg gikk med en lei følelse av at det var slepphendt. Folk med greie på bil – og de er det mange av – ville se at jeg hadde fusket i faget. Kriminelle – de er det også mange av – ville riste på hodet og si «nei, han der Renberg, det er en slurvete type.»

Jeg kunne ikke ha det slik. Jeg er en pirkete type. Så jeg bestemte meg for å få tak i en bil-konsulent. Etter litt om og men kom jeg på at jeg hvem jeg kunne kontakte:

Helge!

Helge fra turnmiljøet til sønnen min.
En åpen og fin type, god energi, god nysgjerrighet.
Familiemann. Fysioterapeut.
Liker bøker og musikk.
Kan ALT om bil.

Helge var lett å spørre. Jeg ba ham lese det foreløpige manuset og vurdere det fengslende temaet: Bjørn Stanleys bil.

Helge tok jobben som bilpornokonsulent på strak arm (jeg forklarte ham at for Bjørn Stanley er bil noe dypt pornografisk og at dette sensuelle motivet må være viktig i valget av merke og modell osv.)

16. februar 2017 kom resultatet.

Helge sendte et langt researchdokument, illustrert, som han kalte «Betraktninger om bil», hvor han la fram sine vurderinger av det han hadde lest og sine råd til endringer.

Jeg leste det, imponert, og skrev tilbake: «Om bare alle konsulenter var som Helge Berge Noraas. Du får gratis bok i oktober måned og en plass ved mitt bord i himmelen.»

Her er noen utdrag fra konsulentuttalelsen:

«Mercedes er kvalitet og klasse, alle på hele kloden vet det … W140 S500 Sedan 1997: Kantete og maskulin, lite former, men høy brautefaktor … Du beskriver bilen med vendinger som «mykpornografisk»/»det penistykke rattet». Dette harmonerer ikke helt med virkeligheten. Modellen du har valgt har modellnavnet W140, og den er mest kjent for sin «diktatorstil» … Oppsummering / konklusjon: Jeg er enig i at Bjørn S. kan kjøre en -97 S500, men at den bør være en coupé utgave. Det harmonerer med høy selvsikkerhet og muskler. Den er mindre diplomat/diktatoraktig … Er det mulig at den heller har rødt skinninteriør? Bjørn S. skal vel ikke kjøre rundt i en goddamn firedørs familiebil?! Han vil ha en bil som både er sexy på utsiden og innsiden.»

Slik ble det altså.
Forfatteren lytter alltid til sine konsulenter.
I stort som i smått.
W140 coupe med rødt skinn til Bjørn Stanley.

Om dere vil se hva som er effekten av dette, kan jeg peke på det. Kapittel 33 heter «I have a dream» og her kan dere se forfatterens tekst etter bil-researchen med Helge:

«Bjørn Stanley elsket Mercedes. Ingen bil ga en så dyp emosjonell utladning, Mercedes var mykpornografi, det handlet om luksushorefølelsen, det handlet om essensiell maskulinitet, det handlet om klasse. Ingenting berørte ham så sterkt som det røde skinninteriøret i akkurat denne utgaven. Kanskje hadde han hatt Mercedeser som var mer muskuløse og lå bedre på veiene (…), men han hadde aldri hatt en utgave som liksom trakk huden om ham slik denne spesialutgaven av W140 gjorde. Den lyst saftrøde fargen dro seg over setene, over dashbordet, over det penistykke rattet. Å ta steget inn i denne bilen, var, tenkte han ofte for seg selv, som å stige inn i det kvinnelige kjønnsorganet.»

Hvis noen får følelsen av at jeg har hatt det morsomt på en klebrig måte når jeg har skrevet om Bjørn Stanley, så er det riktig; derfor måtte han også dø.

Og musikken hans? For denne grisegutten? Enkelt valg: Abba. Bare Abba. Til alle døgnets tider, til alle døgnets handlinger.

Derfor, følg lenken over til min artistside på Spotify for å høre Bjørn Stanleys liste. Den er ispedd noen likekvinner og likemenn for å ikke bli for Abba-monoton. Dette er cheesy musikk. Grov musikk. Sexy musikk. Fortidens toner.

https://open.spotify.com/playlist/7sjycBvkKFZXbO0e5w8vQW…

PS: Da jeg ga karakteren navnet Bjørn Stanley, var det et så glimrende navn at jeg følte meg sikker på at jeg ikke ville komme i konflikt med virkeligheten. Det var et navn som passet godt til dobbeltnavntradisjonen i den Amerika-influerte regionen Bjørn Stanley kom fra, hvor man har for vane å ære både Norge og Uniten i navnet man velger for barnet (jeg sikter til Dalane og især Vest-Agder, en interessant region med særegen kultur). Vel. Jeg tok feil. Noen måneder etter at boka var kommet ut, fikk jeg mail fra en mann med et visst fornavn. Han var nysgjerrig på hvorfor jeg hadde kalt gangsteren i «Skada gods» for Bjørn Stanley. Jeg sa det som det var: «Da jeg skulle velge navn til «altmuligmannen» fra Haua, ville jeg at det skulle skinne av noe helt spesielt, ja, et navn så flott og underlig og sjeldent at ingen før hadde hørt det. Men se der. Du fantes!»

Livet, altså. Overgår alltid litteraturen.

Her er PÅL FAGERLAND, født 1972, Stavanger.

Skriv – og skriv slik at karakteren blir minneverdig – om det mennesket som ikke er eiendommelig. Om det mennesket som ikke ønsker å skille seg ut.

Rekk opp hånda for Pål Fagerland.
Sett opp et skilt for Pål Fagerland.

Han som jobber som saksbehandler i kommunen. Han som har en border collie han går tur med hver dag. Han som ble dumpa av kona fordi han er så ordinær. Han som er middels høy og har blitt grå i tinningene, han som er litt taus, sjenert og ordentlig; et vanedyr. Han som ser «Sons of Anarchy» og leser Jo Nesbø og smiler så ofte som mulig.

Er dette en romanhelt?
Ja.
Vi er alle romanhelter.
Halleluja, bror; tjänare, kompis.

Det var med Pål Teksas-serien begynte. Han fantes som skremt ungdom i «Videogutten» (2006), på skumringsreise til Hillevåg sammen med den nysgjerrige kompisen Hasse, og han finnes i første kapittel av «Vi ses i morgen». Det har djevelens tegn og heter «666», både fordi Pål var heavy-fan i yngre år og fordi han er i ferd med å gå i kompaniskap med Satan.

Her, i 2013, er Pål blitt en noe engstelig voksen mann som bor i et vanlig hus i den norske middelklassen sammen med de to døtrene sine. Alt han vil er at det skal fortsette sånn. Alt han vil er at alt skal være vanlig. Det kan det ikke, Pål. Ikke når du har passert grensene for det ordinære livet du ønsker å leve og gått inn i det mørket du en gang ble så skremt av.

Denne gang, via nettet.
Via den dunkle verdenen som gambling er.
Hvor fikk jeg den ideen fra?

Det var to impulser. Den ene kom fra en kompis av meg som spilte seg inn i heftige økonomiske problemer. Den andre kom fra Bjarte Baasland-saken – dere husker den, biskopsønnen som pådro seg en gjeld på nesten 55 millioner kroner som følge av spilling – og da især via Håvard Rems oppsiktsvekkende portrett av Baasland i boka «Peter Pilny» (2009). Det er en av de sterkeste dokumentarbøkene jeg har lest, full av klaustrofobi og en spesifikk form for ensomhet.

Ensomheten i det livet som er gjennominfisert av løgn. Spenningen i det samme livet når løgnen handler om den maniske dragningen mot ellevill gevinst. Panikken i det samme livet når det åpner seg et gapende hull under føttene dine:

«Det er ikke bare om nettene han har spilt. I det siste har han sittet i stua med smilet limt til ansiktet, med laptopen i fanget, med to vinduer oppe, en nettavis og et spillested. På søndag sa han, lett, ut i luften, hei Malene, hva er favoritt-tallet ditt? Hun kikket rart på ham og sa, syv, hvordan det? Nei, bare lurte, sa han og veddet på syv. Hva holder du på med far? Å, bare sjekker været på nettavisene her. Tape. Tape. Tape. Fortsette, fortsette, fortsette. Forbrukslån, makse ut kort, GE Money Bank spyr ut lån på dagen, og ingen vet hvem Pål Fagerland er, bortsett fra dem: Hei Pål, hvordan går det? Telefonen ringer en sein kveld. Du, vi lurte på om du ville være med på en spilleturné i Riga? Eller: Hei Pål, vi har overført 500 euro til deg i dag, en liten bonus. Og når kommer den telefonen? Akkurat idet han har logget seg på etter noen dagers fravær. De vet hvem han er.»

Det var noe Dostojevskij-aktig over dette, og med det mener jeg mørkt begjær og lidenskap. Jeg syntes det var godt egnet for å skrive en roman om folka fra «Videogutten», for hvor skal Pål vende seg for å få tak i en million kroner?

Hvem kjenner han til som kan bistå ham i disse elendige omstendighetene?

«Pål hadde ikke ofret Rudi en tanke på årevis. Men brått en dag, idet han åpnet postkassen og hentet ut nok en konvolutt som skulle kastes i busskuret, steg et gammelt minne opp fra dypet. Rudi. Videogutten. En dunkel dag i 1986. Like brått virket det som et halmstrå. Hodet hans begynte å jage. Han hadde hørt noen rykter dann og vann. De var blitt akkurat så kriminelle som mange mente de ville bli. Kunne han ringe dem?»

Jeg fant opplegget eggende, fristende. Her kunne jeg følge etter Pål, gå noen skritt bak ham i mørket når han skulle møte Rudi og de andre i Hillevågsgjengen. Her kunne jeg studere hva som ville hende idet en engstelig mann fra middelklassen tok kontakt med det vi kaller underverdenen.

Det kom andre streitinger til Teksas, men Pål forsvant ut av verket etter første bindet, skamslått og fortapt. Jeg vet ikke hvordan det går med ham nå. En gang i blant stanser jeg opp og lurer på om han har klart å stable livet sitt på beina etter at Hillevågsgjengen gikk løs på ham.

Rehabilitering. Opptrening. Fysioterapi.
Gjeld, forsikringssaker.
Ufør? Mest sannsynlig ufør.

Spiller du fortsatt, Pål? Når mørket kommer? Når jentene dine er ute av syne? Eller klarer du å la være?

For å lage spillelisten til Pål har jeg fulgt samme metode som da jeg laget listen til Malene og Rudi; tidsånd, generasjon, kjønn, autentisitet. Følg lenken over til min artiststide på Spotify for å høre musikken Pål er glad i (eller Spotifuck som internett-hateren Rudi kaller det). Her er det mange hits, også mye norsk, og selvsagt et visst Rogalandspreg; Dumdum BoysRAGA ROCKERSdeLillosMadrugadaMorten AbelTønesKaizers Orchestra …

Skrive om alle disse menneskene.
Få øye på dem.
Holde om dem.
Hva er det jeg er på jakt etter?

Forandring kommer nedenfra.
Assalamu Alaikum, Pål.

Se boktraileren for Assalamu alaikum laget av Stian Andersen med musikk av Kvelertak.

Hør låta Janove Ottesen skrev til Vi sees i morgen.

Hør låta Tønes lagde til Angrep fra alle kanter.