27. august 2021

Ine Hoem har tonesatt Edvard Hoems tekster på sitt nye album Alt vi har kjært. Nå skal de ut på turné sammen. Hvordan har det vært å jobbe med farens tekster? Hvordan jobber man musikalsk med noe som er så nært? Vi har stilt Ine Hoem tre spørsmål om tekst, musikk og samarbeid. 

Har teksten til musikken alltid vært viktig for deg?
 
– Teksten har fått veldig stor betydning for meg etterhvert som jeg har skrevet mer selv, og ikke minst fått mer erfaring. Da jeg var yngre hadde jeg nok ikke så stor bevissthet rundt hva jeg faktisk sang om, jeg husker det gamle bandet mitt Pelbo bruke dikt av den amerikanske beat-poeten Robert Creeley, og jeg skjønte nok ikke helt hva de diktene handla om, selv om jeg synes de var fine. Men nå er teksten helt likestilt med musikken for min del, og jeg er nok blitt mer kritisk med årene også, på hva en god sangtekst er. 
 
Og hvordan er det å sette musikk til faren din sine tekster? Hvordan går man frem musikalsk når man skal jobbe med materiale som på mange måter er så nært? 
 
– Det var faktisk ganske lett å skrive musikk til Pappas tekster. De er både veldig sangbare, men de har også en god puls i seg, som gjør at melodiene kom fort. Jeg jobber ganske intuitivt når jeg skriver melodi, og vet som oftest når jeg er inne på noe. Jeg sendte et par tre forslag til Pappa, han strøk noen linjer, og jeg forenklet også hans første utkast, og på fem uker hadde vi skrevet fem sanger sammen. 
 
Hva har det å si at tekstene i tillegg er på norsk?
 
– For meg har nok de norske tekstene vært helt avgjørende for å kunne nå ut og kommunisere med publikum. Da jeg skrev på engelsk handlet det vel så mye om selve produksjonen, om lydbildet, men etter at jeg begynte å skrive på norsk føles det som at jeg kan snakke med publikum mye mer direkte, også mellom låtene. Og de blir kjent med meg gjennom tekstene mine. Det har vært veldig fint å oppleve. 

Se og hør "Alt vi har kjært"

Categories: Tre spørsmål