Djevelboka er en erotisk grøsser, den frittstående andre delen av Asta Olivia Nordenhofs planlagte sjubindsverk om brannen på passasjerskipet Scandinavian Star. Det er et storslått, politisk og litterært prosjekt om penger, makt og kjærlighet.
Forord av Asta Olivia Nordenhof
Lesere av bind 1 i denne serien
vil huske
at historien sluttet
med en oppringning
fra København
det var T
som ringte
forretningsmannen T
som hadde planer
om å starte opp
et rederi og søkte
investeringer
i dette bind 2
skulle vi
ha fulgt ham
fra barndommen og til
den natta
da han avventet
meldingen om
at det hadde lyktes
å starte brannen
på Scandinavian Star
jeg skrev tre versjoner
av den boka
og jeg hatet
dem alle
hva skulle jeg egentlig
inne
i hodet på
den mannen
det var ingenting
å hente
hvis jeg sier
at han er
som mange andre
villig til å ta liv
for å oppnå
profitt
så har jeg sagt om ham
det som må sies
og kan nøye meg
med å
tilføye: ja
han var også et menneske
han hadde
en telefon med veldig
lang antenne
og en mor
med den livslange smerten
det var
å ha født ham
jeg måtte altså
legge rederen
i graven
og begynte i stedet
å søke etter
den moderne
forretningsmanns far
det skjedde akkurat
idet pandemien
for tredje gang
ble meldt avblåst
flyene vendte tilbake
på himmelen
det gjorde meg
så rasende
hvem
spurte jeg
hvem
har innbilt oss
at lykken er
å gjøre det umulige
det har
geniet den
gale mannen
den opprinnelige
skognedbrenneren
altså handlet den fjerde boka
jeg skrev
om Kristoffer Columbus
han seilte selvfølgelig
over Atlanteren
kunne knapt
få ned en saltet sardin
av bare opphisselse
over sin potensielt
uhyre lukrative
kontrakt
og passatvinden
det var hans tilfeldige scoop
passatvinden tok ham
og det halvråtne skipet hans
førte dem
til en annen verden
der han gikk rundt i de tunge
spanske støvlene
og tenkte på
hva en fargerik fugl
kunne omsettes for
på det europeiske markedet
når den aldri før
hadde blitt solgt
så begynte han å drepe
kidnappe barn
gjøre mennesker
til en salgsvare
men tro ikke
at det var lystbetont
snarere var det
et veldig stort
strev
han vurderte
rett og slett
at det kunne lønne seg
500 år senere
dukket Scandinavian Star opp
midt på Det karibiske havet
ikke lenger med seil
men med den store
hete motoren
var hun et flytende
kasino for den hvite
amerikanske middelklassen
så ble hun kjøpt
av en danske
kjørt tilbake
over Atlanteren
satt i brann
men også det
manuskriptet
hatet jeg
det er sant
at jeg holdt på å brekke meg
hver gang jeg åpnet dokumentet
i slike tilfeller
når man har mistet
seg selv
når man i flammende ulyst
driver seg selv
til å lese enda
en Columbus-biografi
eller enda
en artikkel
om en skipsreder som gikk fri
for mord
i slike tilfeller kan man spørre
hva var nå
mottoet mitt
mottoet mitt
det som jeg hadde glemt
mens jeg kjempet
for å skrive
riktig bok
om store menns indre
liv
mottoet mitt
kommer her
det er enkelt og
godt:
føkk menn!
da jeg kom til å
tenke det
kom jeg til å tenke
at jeg
kan gjøre
hva jeg vil
så dette
er boka mi
den er
til dere
det er
en erotisk grøsser
om forretningsmenn og
djevelen
det er
noen dikt
om kjærlighet
en tale
fra galehuset
og det blir også
deres oppgave
å få det til å passe
inn i serien
jeg kan jo virkelig
ikke
gjøre alt arbeidet
alene
Asta Olivia Nordenhof (f. 1988) er en dansk forfatter, utdannet fra Forfatterskolen i 2011. Hun debuterte samme år med romanen Et ansigt til Emily, som hun fikk Munch-Christensens debutantpris for. Diktsamlingen Det enkle og det einsame (2013, utgitt på Samlaget i 2017) ble en stor suksess i Danmark, hvor den mottok den prestisjetunge Montanas litteraturpris og solgte i over ti tusen eksemplarer. For Penger på lomma (2020, på norsk 2021) vant Nordenhof både Per Olov Enquists pris og EUs litteraturpris 2020. For denne romanen ble hun også nominert til Nordisk råds litteraturpris 2021.